
På Herning Børnehøjskole møder vi hinanden med tillid, værdighed, dialog og humor. Vi tror på, at børn og frivillige vokser af at blive mødt med positive forventninger og af at indgå i tillidsfulde relationer med hinanden. Her kan man få venner, have det sjovt og opleve, at livet bliver lidt sjovere og lettere, når man møder det med et smil.
Pædagogik og Rammer
Børnehøjskolepædagogik handler grundlæggende om at skabe rum, hvor den enkelte – i mødet med noget andet og nogle andre end sig selv – får mod på og mulighed for at udvikle sig og være nysgerrig på livet og verden.
Derfor har vi fokus på at facilitere trygge relationer, en fast struktur og genkendelighed, der giver børnene de bedste vilkår for at reflektere, undre sig, skabe og lege. Vi prioriterer små hold med plads til nærvær og udviklende mødeøjeblikke.
Værdier og Fællesskab
Vi ser altid børnene og de frivillige, som dem de er, og alle føler sig trygge og hjemme. Vi tager alle seriøst og lytter til deres holdninger til hverdagen, samfundet, livet og trosliv.
Dialogen er i centrum. Her taler vi om alt fra de små hverdagsoplevelser til samhørighed, uenigheder i fællesskabet og indholdet i kurserne. Vi tror på, at vi gennem dialogen kan blive klogere på de andre, os selv og den verden, vi er en del af.
Vi bestræber os på, at der i relationen mellem børn og voksne opstår en ligeværdig og levende vekselvirkning, hvor nysgerrigheden får lov at fylde. De voksne er guidende og sætter rammen, men udfylder den i samarbejde med børnene ved at følge deres initiativer.
Krop, Ånd og Læring
Vi tror på, at krop og ånd går hånd i hånd. Vi giver børnene mulighed for både at bruge kroppen og hovedet for at understøtte deres nysgerrighed og kreativitet. Alle aktiviteter har derfor fokus på inddragelse af krop, sanser og børnenes handlekraft, så de får en oplevelse af at være virksomme i verden.
Alle forløb tilrettelægges med fokus på at skabe rum for nærvær, nysgerrighed og værdighed, så børnene kan udtrykke sig og blive til i fællesskabet. Uanset indholdet søger vi at skabe legende og eksperimenterende rum, hvor præstationer nedtones, og aktivitetsglæden, processen og fællesskabet er målet i sig selv.
Pædagogiske retningslinjer til frivillige undervisere
Vores frivillige undervisere oplæres i Herning Børnehøjskoles pædagogiske retningslinjer. De består af vejledninger og gode råd til, hvordan man som frivillig kan agere i forskellige situationer i hverdagen på Børnehøjskolen - og hvordan man generelt laver god undervisning for børn.

