Rejseberetninger

Rejseberetning: Kulturen i Myanmar overrasker eleverne

KFUM og KFUK samarbejder med en række efterskoler om at rejse ud til forskellige YMCAs i verden. En af disse efterskoler er Nøvlingskov Efterskole, som rejser til Myanmar med projektet Minglabar Myanmar, Foundation for Change, som var KFUM og KFUK’s internationale projekt i 2014-2018.

Karen Hertz Holm

I februar 2017 gik turen for 35 elever og 3 lærere fra Nøvlingskov til Myanmar. Med dem var 6 rejseledere, blandt disse tre fra Danmark og tre lokale fra Myanmar. Signe Maj Sloth Petersen og Suyi Hnin var begge aktive i projektet Minglabar Myanmar, og det var gennem det, at de fik mulighed for at komme med på turen. Her fortæller Signe og Suyi om at være rejseledere på en efterskolerejse med KFUM og KFUK.

”Det er spændende at rejse med en efterskole, fordi et land, man kender, bliver åbnet op på nye måder gennem elevernes oplevelser,” fortæller Signe Maj Sloth Petersen. Endvidere fortæller hun, at hun ikke kun fik endnu mere indblik i landet og kulturen, men ved at rejse med en efterskole også fik erfaring i menneskemøder og formidling. Det er nemlig en anderledes måde at rejse på, fordi eleverne giver andre udfordringer med planlægning og kommunikation, men resultatet bliver relationer på tværs af alder og landegrænser.

Kulturen overrasker eleverne

Suyi Hnin fortæller, at det var fantastisk for hende at vise sit land frem og fortælle om burmesiske ting, som var helt anderledes og overraskende for de danske efterskoleelever. Ved at være en del af denne rejse lærte hun en masse om Danmark, herunder danske normer, og om hvor forskelligt det er fra Myanmar.

Begge lægger de vægt på, hvordan efterskoleelever er en spændende gruppe at rejse med, fordi de er nysgerrige og klar på at møde verden. Det er noget særligt at være med til, fordi de er et sted i livet, hvor de skal lære om verden og opleve, hvordan vi mennesker måske slet ikke er så forskellige fra hinanden, omend vi bor i hver vores del af verden.

Lærer af hinanden

Selvom det med at arbejde sammen med hinanden på tværs af lande og kulturer giver udfordringer på grund af sprog, kommunikation og normer, var det fedt at samarbejde om, fordi alle var åbne og klar på at lære af hinanden. Suyi og Signe er derfor også helt enige om at anbefale andre at blive rejseledere på en efterskolerejse: Det handler nemlig ikke kun om oplevelsen for én selv, men om, sammen med eleverne, at møde andre kulturer og lære af hinanden.

Relatererde artikler

Se alle artikler