Hovedbestyrelsen

KFUM og KFUK vil være relevante for unge på TikTok

Hovedbestyrelsen besluttede i maj, at KFUM og KFUK igen skal være til stede på det sociale medie TikTok. Principperne er for tilstedeværelsen er nu klar, og senere vil der komme guides og workshops til brug lokalt.

Sara Amos Olsen

KFUM og KFUK ønsker at være til stede der, hvor unge er. TikTok er det det mest brugte sociale medie blandt 13-18 årige, og samtidig har det ikke været muligt at nå denne aldersgruppe på Facebook og Instagram, hvor KFUM og KFUK i dag er til stede. Det er udgangspunktet for, at Hovedbestyrelsen har besluttet, at KFUM og KFUK igen skal være til stede på TikTok med profilen @kfumogkfukidanmark

Vi skal spille en afgørende rolle for unge og være relevante i deres liv, der hvor de er. Når unge hellere vil være på TikTok end Facebook, så er det naturligt for os, at vi også retter fokus derhen, fortæller Adam McMillan Mikkelsen, talsperson i KFUM og KFUK og medlem af Hovedbestyrelsen.

Med satsningen på TikTok vil KFUM og KFUK skabe en kanal med indhold målrettet unge i alderen 13-18 år. Denne aldersgruppe er valgt, fordi Hovedbestyrelsen ønsker, at KFUM og KFUK er relevante for flere i målgruppen.

Vi vil lave indhold, der når ud til unge - både dem der kender os, og dem der ikke gør. Vores profil er ikke kun et digitalt fællesskab for unge, men indholdet peger altid videre hen på KFUM og KFUK’s fysiske fællesskaber, forklarer Adam.

KFUM og KFUK kommer ikke til at lave indhold til unge under 13 år, selvom mange er på TikTok. Vi kommunikerer i stedet til de 6-12 årige i det nye børnemagasin, der fortæller om KFUM og KFUK’s aktivitetsfællesskaber i børnehøjde.

Unge skal have en stemme

På TikTok giver KFUM og KFUK en stemme til unge. Det er unge, der medvirker i indholdet, og der vil løbende være sparring med målgruppen om hvilke trends, humor og emner, der fylder i deres liv.

Vi indhenter løbende feedback fra unge i vores målgruppe, og vi lytter når de fortæller, hvordan vi skal formidle til dem. Vi tager afsæt i deres input og feedback, fortæller Adam.

Målet er, at unge formidler til unge på TikTok. For at lykkes med det, vil der blive ansat en studentermedhjælper i en nyoprettet stilling til at opstarte og drifte den nationale TikTok-profil med opstart til november. 

Se jobopslaget: Studentermedhjælper til TikTok

Principperne for TikTok er klar til brug

Hovedbestyrelsens beslutning giver mulighed for, at TikTok også kan tages i brug lokalt med afsæt i de principper, der danne ramme for KFUM og KFUK's tilstedeværelse på TikTok. TikTok kan fremover anvendes til at formidle lokale aktivitetsfællesskaber som fx Fairhuset eller volley, hvor nye unge møder KFUM og KFUK for første gang.

Hovedbestyrelsen har ønsket, at der kommer en ramme for, hvordan KFUM og KFUK skal være til stede på TikTok. Det er i første omgang blevet til en række principper, som er klar til brug lokalt, og snart vil blive implementeret på den nationale profil, forklarer Adam.

Principper for TikTok

  1. Vi laver relevant indhold til unge
    Vi vil være relevante for de 13-18 årige i forhold til det, der fylder i deres liv. Vi lytter, når de fortæller, hvordan vi skal formidle til dem. Vi tager afsæt i deres input og feedback.

    Vi laver ikke indhold til unge under 13 år - selvom mange er til stede på TikTok.

  1. Vi giver en stemme til unge
    På TikTok stræber vi efter, at det er 13-18 årige, der medvirker i vores indhold - og  vi har fokus på at afspejle mangfoldighed i målgruppen. Målet er, at unge formidler til unge.

  2. Vi inviterer til fysiske aktivitetsfællesskaber
    Vi inviterer nye ind i KFUM og KFUK’s fysiske aktivitetsfællesskaber. Vores profil er ikke kun et digitalt fællesskab for unge, men indholdet peger altid videre hen på KFUM og KFUK’s fysiske fællesskaber.

  3. Vi tager ansvar - også på TikTok
    Vores indhold understøtter, at KFUM og KFUK har åbne og sunde fællesskaber, hvor vi passer på hinanden og Jorden. Vi kommunikerer positivt og på en respektfuld måde.

  4. Vi eksperimenterer, er kreative og lærer
    Vi eksperimenterer, er kreative og tør afprøve nye formater af og har plads til at fejle. Vores indhold skal ikke være perfekt.

  5. Vi spørger altid om lov
    Vi spørger altid om lov, inden vi filmer. Og vi får samtykke fra de medvirkende til, at indholdet deles på TikTok. 

Udarbejdet september 2025, opdateres løbende efter behov.

Der vil derudover komme guides og workshops i løbet af efteråret og 2026. I samme periode flyttes ressourcer fra Facebook til TikTok, så Facebooksiden fremover bliver en intern opslagstavle, hvor der fokuseres på at dele nyheder fra KFUM og KFUK, jobopslag, frivilligopslag, Facebookbegivenheder samt PR målrettet forældre til børn i målgruppen for vores aktiviteter fx Børnefestival 2026.

Relatererde artikler

Se alle artikler