Billede af: Theresa Engelst Lassen, Simon Refshauge Bergholt og Johanne Aarestrup

Lokalt

Børnehøjskole kan noget særligt

Kvalitet, nysgerrighed og værdighed. Dét er grundstenene i Børnehøjskolerne. Her handler det om at blive dygtigere, men det handler ikke om at blive den bedste. Det navn og de værdier er med til at tiltrække nye målgrupper.

Johanne Aarestrup

Det store multimøbel er fyldt op med forventningsfulde børn. En af de voksne byder velkommen, og inden længe bliver der sunget "Livstræet". Hver gang børnene når til omkvædet, stiger lydniveauet til det dobbelte.

Sådan kan en dag på børnehøjskole starte. Børnehøjskolerne findes nu flere steder rundt omkring i landet og nye børnehøjskoler er på vej. Konceptet er klart og taler til både foreninger, forældre og børn.

Børnehøjskolen spreder sig

Ét af de lokalforeninger, der senest har åbnet en børnehøjskole er Kolding. Her havde man et ønske om at lave flere aktiviteter for børn. Derfor så en gruppe frivillige fra foreningen muligheden for at oprette en børnehøjskole. 

En dag på Børnehøjskole - som den kan se ud

16:00 Snack og snak (Børnehøjskolen åbner og der er tid til at hænge ud, spise en snack og snakke med en ny ven)

16:30 Fællessamling med fællessang, fortælling og filosofi

16:45 Undervisning på de forskellige kurser

18:10 Fællesspisning

18:40 Fællessamling med fællessang og fadervor

18:45 Tak for i dag og på gensyn

Ung forstanderinde på Kolding Børnehøjskole

 

Da Kolding Børnehøjskole holdt åbningsfest i marts, var det med Katrine Jørgensen som forstanderinde. Hun er en ung frivillig i foreningen, der har været med til at udvikle Børnehøjskolen samtidig med, at hun har læst til pædagog. Hun har et bud på, hvad børnene får ud af at gå på børnehøjskole: 

Det er vores mål at give børn tid og ro til at være sammen om en fælles interesse, at fordybe sig og være nysgerrige - og at opleve, at man kan meget mere end man tror. Børnene oplever at være en del af et fællesskab, hvor det ikke handler om at være bedst og dygtigst til noget. Det handler om viljen til at give lidt af sig selv og være nysgerrig på sig selv og hinanden. De lærer at det ikke er dårligt at være forskellige, og man kan hjælpe hinanden. Er man en af de ældste, hjælper man for eksempel de yngste.

Udover at børnene møder andre børn, så møder de også en masse voksne frivillige. Nogle af de frivillige er også med i andre af KFUM og KFUK’s aktiviteter. For andre er organisationen et helt nyt bekendtskab. Katrine fortæller om de frivilliges betydning for børnene: 

Børnene møder også nogle frivillige, som brænder for det de laver og har lyst til at give det videre til dem. Frivillige, som rummer alle forskelligheder, niveauer og er nysgerrige på børnene. Det styrker børnenes selvværd.

På Kolding Børnehøjskole har man arbejdet meget med at rekruttere frivillige undervisere fra de lokale uddannelsesinstitutioner. Man har blandt andet frivillige fra Kolding Designskole. 

Kursus for børn

Noget af det særlige ved en børnehøjskole er, at man melder sig på et kursus. Det kan være “Kreaboblen”, “Snackfabrikken” eller noget helt andet. Det er en vigtig del af at gøre konceptet tilgængeligt for mange, mener Katrine: 

Vi inviterer børn og frivillige ind til noget konkret - et kursus, som omhandler noget bestemt. Der er stadig mulighed for at have frit spil inden for rammerne, men overskriften på kurset er det man tilmelder sig til. Det gør det nemmere at få forældre, som ikke allerede kender konceptet til at tilmelde deres børn.

Mød Clara og Agnes

I Aarhus, hvor den første børnehøjskole åbnede, kører Børnehøjskolen stadig på fuldt blus. Her er kurser flere eftermiddage om ugen, og i dagtimerne er de begyndt at have besøg af skoleklasser. Ét af de kurser, der er i gang nu, er Kreaværkstedet. Her går de to deltagere Clara (th) og Agnes (tv) hver tirsdag, hvor de laver karsekyllinger, mosgummitryk og alt muligt andet. De fortæller om, hvordan det er at gå på børnehøjskole. 

Hvad laver man på en dag på Børnehøjskolen?

Agnes: Først spiller vi spil, når vi kommer. 

Clara: Så laver vi fællessamling, inden vi går ned og laver det, vi skal lave. Og så spiser vi også aftensmad sammen. 

Agnes: Og til sidst beder vi fadervor, inden vi tager hjem. 

Hvor længe skal I gå her?

Clara: Jeg tror vi skal gå her til maj, og så vil jeg gerne gå her igen.

Hvorfor vil du gerne gå her igen?

Clara: Det er mega sjovt, og så får man et god fællesskab af at gå her. 

Agnes: Jeg vil også gerne prøve de andre kurser.

Hvad har I lavet til fællessamlingerne?

Agnes: Vi synger sange og så er der en voksen, der måske siger, at vi skal lave pizzamassage eller tegne en tegning.

Clara: Ja, og vi har også prøvet at lave sådan en snakkeøvelse, hvor vi skulle snakke på mærkelige måder.

Hvorfor er det sjovt at gå på børnehøjskole?

Agnes: Fordi at man får et fællesskab med andre børn, man måske ikke kender. 

Clara: Og fordi man får lavet en hel masse aktiviteter. 

Agnes: Og bare hygger. Og så snakker man jo også rigtig tit med andre. Hvis nu man kom alene, så han man måske fået nogle nye venner.

 

Flere børnehøjskoler på vej

Udover Aarhus og Kolding er Haderslev Børnehøjskole også startet op. De har fuld gang i kurser med både madlavning og kreative projekter. På Amager kører man for tiden testforløb, for at blive klar til at starte en børnehøjskole der. 

Relatererde artikler

Se alle artikler